برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

مشکلات صدور و تمدید کارت بازرگانی حل شد

منبع
فارس
بروزرسانی
مشکلات صدور و تمدید کارت بازرگانی حل شد

فارس/ رئيس کل سازمان توسعه تجارت با بيان اينکه تنازعي بين اتاق بازرگاني و سازمان توسعه تجارت در مورد صدور و تمديد کارت بازرگاني وجود ندارد، گفت: تمامي مشکلات صدور و تمديد کارت بازرگاني حل شده است.
 
حميد زادبوم در مورد مشکلات پيش آمده در صدور و تمديد کارت بازرگاني در سامانه جامع تجارت، گفت: مسائل و مشکلات در اين زمينه حل شده و اصلا نيازي نيست به اين قضيه پرداخته شود. 
رئيس کل سازمان توسعه تجارت ايران در پاسخ به اين سوال که طرح مشکالات فعالان اقتصادي بخش خصوصي در زمينه صدور و تمديد کارت بازرگاني در جلسات مختلف از جمله جلسه اخير (شنبه 5 مهر) فعالان اقتصادي با وزير پيشنهادي صمت حاکي از آن است که هنوز مشکلات حل نشده است، افزود: کساني که اين مسائل را مطرح مي کنند نمي دانند قضيه چيست، زيرا انتقال صدور و تمديد کارت بازرگاني به سامانه جامع تجارت با هماهنگي بين اتاق بازرگاني ايران، وزارت صمت و ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شده و بر سر اجراي آن  در موعد مقرر نيز توافق انجام شده بود. 
وي با بيان اينکه پيش از اين مقرر شده بود که فرآيند صدور و تمديد کارت بازرگاني از بهمن 98 اجرايي شود، گفت: اين موضوع توسط قائم مقام وزير صمت در آن زمان ابلاغ شد اما به دليل شيوع کرونا اجراي طرح متوقف شد؛ بنابراين وزارت صمت و اتاق بازرگاني از آن زمان تا ابتداي مرداد ماه سال جاري که فرآيند صدور و تمديد کارت بازرگاني در سيستم جديد انجام شد فرصت کافي براي رفع اشکالات احتمالي سامانه ها و رفع عيوب را داشتند. 
زادبوم با تاکيد بر اينکه صدور کارت همچنان در اتاق بازرگاني انجام مي شود و اين فرآيند از آنها  گرفته نشده است، گفت: در حال حاضر ثبت نام متقاضيان صدور و تمديد کارت بازرگاني از طريق سامانه جامع تجارت انجام مي شود و در اين سامانه تمام استعلامات مورد نياز حتي استعلام سوء پيشينه بصورت آنلاين تهيه و پس از تاييد در اختيار اتاق قرار مي گيرد.  

زادبوم: ديگر امکان جعل و تقلب اسناد وجود ندارد
وي افزود: اتاق نيز پس از انجام يک سري فرآيند با تاييد سازمان هاي صمت استان ها کارت را صادر مي کند. 
رئيس کل سازمان توسعه تجارت ايران بيان داشت: برخي از مشکلات پيش آمده به علت عدم تطابق سيستم اتاق بازرگاني با سيستم جديد بود بنابراين اين موضوع منجر به وقوع مشکلاتي در زمينه صدور و تمديد کارت بازرگاني شد. 
زادبوم اظهار داشت: براساس ماده 10 قانون مقررات صادرات و واردات ضوابطي براي صدور کارت بازرگاني وجود دارد که بخشي از آن ضوابط بر عهده وزارت صمت و بخش ديگري بر عهده اتاق بازرگاني است و براساس اين قانون نظارت بر صدور کارت بازرگاني برعهده وزارت صمت است. 
وي با اشاره به سيستمي شدن فرآيند جديد صدور و تمديد کارت بازرگاني اظهار داشت: در روش جديد سرعت صدور کارت بازرگاني 4 برابر شده است و کارت بازرگاني که در گذشته طي مدت 30 تا 45 روز صادر مي شد هم اکنون طي يک هفته صادر مي شود. 
زادبوم اظهار داشت: با سيستمي شدن فرآيند صدور و تمديد کارت بازرگاني امکان جعل و تقلب اسناد وجود ندارد و لذا کاملا طبيعي است که عده اي نسبت به اين سيستم  و فرآيند صدور کارت بازرگاني واکنش نشان دهند و اشکالاتي بر آن مطرح کنند. 
وي گفت: در حال حاضر مشکلات بين سيستم اتاق بازرگاني و وزارت صمت رفع شده بطوري که از چهارشنبه هفته گذشته از 1200 تقاضاي موجود براي صدور کارت بازرگاني 750 کارت صادر شده است. 

زادبوم با تاکيد بر اينکه سيستمي شدن صدور و تمديد کارت بازرگاني به نفع نظام تجاري کشور است، بيان داشت: در ابتداي هر کاري اشکالاتي وجود دارد و ما منکر اشکالات سيستم جديد نبوده و نيستيم اما به علت پاره اي اشکالات نبايد کل سيستم را زير سوال برد زيرا زير سوال بردن چنين اقدام بزرگي عقب گرد است. 

رئيس کل سازمان توسعه تجارت ايران بيان داشت: هيچ تنازعي بين اتاق بازرگاني و سازمان توسعه تجارت وجود ندارد بلکه ممکن است تنازعاتي بين تيم هاي کارشناسي طرفين وجود داشته باشد که اين تنازعات کاملا طبيعي است. 

زادبوم اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت مسئول کارت بازرگاني نيست بلکه من به عنوان رئيس شوراي تجارت خارجي ناظر و پيگيري کننده هستم و در مجموع سازمان بخشي به عنوان کارت بازرگاني ندارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar